Sremski Karlovci: Ugasili jedini lokalni medij i poharali novce za informisanje

Posted on by admin

Odlukom Konkursne komisije za ocenu projekata u oblasti javnog informisanja u Sremskim Karlovcima, najviše novca, odnosno 1,5 miliona dinara od ukupno tri koliko je bilo predviđeno, dobio je novoregistrovani sajt brif.rs.

Ovaj sajt, napravljen u formi propagandnog glasila, u Registru medija se prvi put pojavljuje 16. januara 2017. Sa druge strane, njegov izdavač “Brif Media Net” osnovan je tek koji mesec ranije, 25. oktobra 2016.

U APR-u se kao direktorka “Brif Media Net” vodi se izvesna Milica Eror, dok je glavna urednica brif.rs anonimna Maja Baltović. Međutim, i dalje je nepoznato ko zapravo stoji iza ovog propagadnog lista u digitalnom formatu. Na samom sajtu ne postoji ni Impresum, koji je obavezan po Zakonu o javnom informisanju.

Sve navedeno nije bilo sumnjivo niti problematično članovima Konkursne komisije, koja je odlučila da upravo medijskom anonimusu dodeli polovinu novca predviđenog konkursom.

Sa šemom dodeljivanja gomile novca novoosnovanim produkcijskim kućama dobro je upoznat i vlasnik Sremske televizije Aleksandar Vinčić. On je nedavno kupio i novosadsku Televiziju Deltu, koja je na ovom konkursu dobila skoro četvrtinu novca, odnosno 700.000 dinara.

To možda i ne bi bilo sporno da jedna od članica komisije nije Dragana Tešić, koja je bliska sa Vinčićem, a o čijim je vezama CINS pisao pre tačno godinu dana. Time je Vinčić svoj uticaj na raspodelu narodnih para za javno informisanje proširio sa Srema na jug Bačke i njen najveći grad – Novi Sad. On je inače čovek koji je nekada bio u bliskim vezama sa demokratama, a danas je sa trenutno vladajućom strukturom.

Pored Dragane Tešić, članovi komisije su bili još Vladimir Jovanović i Milorad Radović, ali niko od njih za člana nije imenovan po predlogu niti jednog reprezentativnog novinarskog udruženja ili asocijacije.

Novosadski Dnevnik je na konkursu u Karlovcima dobio pola miliona dinara, a iznos od 200.000 dinara pripao je Radio Jugoviću iz Kaća, sela od 11.000 stanovnika iz opštine Novi Sad koji ima frekvenciju za lokalno emitovanje, a na internetu ima samo poslovnu prezentaciju.

Po 50.000 dinara na konkursu su dobili Društvo multipleskleroze i Savez bubrežnih invalida, oba iz Novog Sada.

“Praznih ruku” na ovom konkursu ostao je, ironično, jedini medij sa teritorije Sremskih Karlovaca – Karlovački list. Ovo glasilo je punih 25 godina informisalo Karlovčane o dešavanjima u njihovoj opštini, ali prema rečima glavnog i odgovornog urednika Branislava Sančanina, nakon ovog konkursa to više neće činiti.

“Početkom svakog meseca Karlovčani su list dobijali besplatno, čime je suštinski zadovoljen javni interes, a ne komercijalni. Nažalost, članovi komisije su nepoznati našoj struci, a još više stanovnicima Sremskih Karlovaca. Za nas ovakav epilog konkursa znači da ćemo se do kraja ove sedmice i zvaničnog ugasiti u APR-u, a Karlovci će izgubiti jedino glasilo koje su imali. Međutim, svima mora da bude jasno da to nije naša odluka, već onih koji raspodeljuju naš novac iz budžeta. Time je ova tužna priča formalno i suštinski završena”, kaže Sančanin za 021.rs.

Predsednik opštine Sremski Karlovci Nenad Milenković za sada još uvek nije dostupan za komentar, jer je na stalnim sastancima, bar je tako za 021 rečeno u njegovom kabinetu.

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Nedim Sejdinović, udruženja koje se ovakvim slučajevima bavilo u “Beloj knjizi konkursnog sufinansiranja“, kaže za 021.rs da ovo nije ništa novo, te da pokazuje primer kada se odluka o konkursu donosi u partijskim kabinetima.

“Pre svega u kabinetu Srpske napredne stranke, tako da su članovi komisije samo sproveli već unapred donesenu odluku. Zbog tih stvari se u komisije biraju ljudi iz nepoznatih fantomskih udruženja i anonimni medijski eksperti. Nažalost, ovo je već postala praksa i mislim da ćemo ove godine prisustvovati tome da skoro nijedan konkurs na lokalno nivou ne bude regularan. Takođe, primetna je i jedna vrsta vezane trgovine, jer pojedini ‘stručnjaci’ učestvuju u drugim lokalnim samouprava, sprovodi odluke vlasti, kako bi u svojim samoupravama dobili sredstva”, navodi Sejdinović.

On dodaje da je iz čitavog procesa konkursnog finansiranja na videlo izašlo kako se država ophodi prema medijima, ali i da je veliki broj medija korumpiran.

Na konkursu u Sremskim Karlovcima konkurisao je i portal 021.rs koji je zainteresovana strana u ovom procesu. Konkurisao je i na konkursu u opštini Žabalj, gde je takođe jedan od članova komisije bio Vladimir Jovanović, ali i u Irigu gde je jedna od članica Komisije bila Dragana Mladenović.

Dragana Mladenović je izabrana kao članica komisije po predlogu fantomskog i nezakonitog udruženja koje se predstavlja kao Asocijacija elektronskih medija Vojvodine, a koje je nezvanično pod patronatom gore pomenutog Vinčića. I na konkursu u Irigu od ukupno dva miliona, najviše je pripalo Vinčiću, tačnije 700.000 (identičan iznos kao u Karlovcima) koje je dobila Sirmium produkcija, registrovana na gorepomenutu članicu Komisije u Sremskim Karlovcima, Draganu Tešić.

Inače, obrazloženja komisije o odbijanju projekata su uvek po istoj matrici, identična su i prepisuju se. To važi i za obrazloženja projekata koji se prihvate.

Ovde su primeri zainteresovane strane, medijske kuće “021” sa konkursa u Irigu i Žablju, a isto objašnjenje je bilo na konkursu u Sremski Karlovcima.

(021)

Leave A Response